Regelmatig poetsen en flossen blijven de beste bescherming tegen tandbederf en tandvleesproblemen. Maar een tandvriendelijke voeding kan ook helpen om je glimlach stralend en je tandvlees gezond te houden. Een evenwichtige voeding met voldoende voedingsstoffen kan een gezond gebit bevorderen. Veel voedingsstoffen, waaronder vitamine C, vitamine D en calcium, zijn essentieel voor een gezonde mond. Naast een gezonde voeding is het slim om snoepen te beperken. De speekselstroom reinigt de mond en de tanden en verwijdert gaatjesbevorderende voedingsmiddelen. Maar als je de hele tijd snackt, stel je je tanden steeds weer bloot aan voedingsmiddelen die het glazuur kunnen aantasten. Het beste advies om gaatjes te voorkomen? Beperk het eten tot drie maaltijden per dag. Als je snackt, kies dan voor voedsel dat minder snel tandbederf veroorzaakt. Wat zijn je beste keuzes? Hier is het laatste nieuws over voedingsmiddelen die je kunt kiezen – en voedingsmiddelen die je kunt vermijden – om je tanden gezond te houden en je glimlach stralend.

Let op! Wil je graag je tanden in een goede staat houden, dan is een regelmatig bezoek aan je tandarts hiervoor van groot belang. Ben je woonachtig in Amsterdam en zoek je een goede tandarts bij jou in de buurt? Kijk dan op de website van tandarts rivierenbuurt.

Te vermijden voedingsmiddelen voor gezonde, witte tanden

Suikerhoudende dranken

Wanneer bacteriën in de mond eenvoudige suikers afbreken, produceren ze zuren. Deze kunnen het tandglazuur aantasten, waardoor er putjes ontstaan waar gaatjes in kunnen ontstaan. Suikerhoudende dranken, waaronder frisdranken en vruchtendranken, bestaan bijna volledig uit enkelvoudige suikers. Omdat mensen er vaak van nippen, kunnen gesuikerde dranken de zuurgraad over een lange periode verhogen. Koolzuurhoudende dranken zijn vooral slecht voor de tanden, omdat de koolzuur de zuurgraad verhoogt. Sommige studies hebben sportdrankjes aangewezen als de ergste overtreders voor het eroderen van glazuur.

Snoep en sterk gezoete snacks

De meeste snoepjes zitten vol met suiker, waardoor bacteriën in de mond het zuurgehalte verhogen. Plakkerige snoepjes en kauwgom vormen de grootste bedreiging, omdat ze zich aan de tanden hechten en het speeksel ze dan moeilijk kan wegspoelen.

Sommige zetmeelrijke voedingsmiddelen

Zetmeel verhoogt ook het zuurgehalte van bacteriën in de mond, waardoor het tandglazuur erodeert. Zetmeelrijke voedingsmiddelen zijn onder andere brood, pasta, rijst en aardappelen. Hoe geraffineerder of gekookt een zetmeel, des te groter de kans dat het de zuurgraad in de mond verhoogt. Rauw zetmeel in de vorm van groenten brengt het tandglazuur over het algemeen niet in gevaar.

Suikerhoudende ontbijtgranen

Voedingsmiddelen die een mengsel van suiker en zetmeel bevatten, moeten worden vermeden. Snacks zoals kant-en-klare ontbijtgranen, gebak en veel bewerkte voedingsmiddelen kunnen slecht zijn voor de tanden. Door de combinatie van zetmeel en suiker is de kans groter dat het vast komt te zitten in tandplak tussen de tanden.

Koffie, thee en rode wijn

Gezoete thee of koffie verhoogt het zuurgehalte, waardoor het glazuur zwakker wordt. En omdat er vaak langzaam van wordt gedronken, kan het zuurgehalte gedurende langere tijd hoog blijven, waardoor het gevaar toeneemt. Koffie, thee en rode wijn hebben ook de neiging om de tanden te verkleuren.

Pin It on Pinterest